Mozart si Salieri


Denumirea originală: Моцарт и Сальери
Libretul: Alexandr Puşkin
După Micile tragedii de Alexandr Puşkin
Regia: Eleonora Constantinov Artist Poporului
Scenografia: Irina PressMaestru în Artă
Рictor de costume: Irina Press Maestru în Artă
Conducerea muzicală: Mihail Secichin Maestru în Artă

Premiera mondială: 7 decembrie 1898, la Teatrul privat rus „S.I.Mamontov”.
Premiera la Chişinău: 28 mai 2009, la Teatrul Naţional de Operă şi Balet al Republicii Moldova.


Roluri şi interpreţi

Mozart
Salieri

Dirijor

tenor
bas

 


 

“Vocaţia operei este declanşarea şi satisfacerea setei de visare a omului".

Viorica Cortez


Istoria creării

Rimski-Korsakov, un admirator înflăcărat al creaţiei marelui poet Alexandr Puşkin, după citirea micii tragedii Mozart şi Salieri, hotărăşte să scrie o operă în baza acestui subiect. Ca un adevărat slujitor al artei, închinîndu-se în faţa geniului mozartian, Rimski-Korsakov a creat o adevărată capodoperă a operei clasice ruse, care se bucură de mare succes şi pînă în prezent. 

Actul I

Antonio Salieri, compozitor italian, contemporanul lui Mozart, datorită muncii asidue, dăruirii de sine şi a perseverenţei cu care lucra, devine unul dintre cei mai apreciaţi compozitori de curte ai sec. XVIII. Însă numele său începe a fi umbrit odată cu apariţia lui Mozart pe marile scene ale Austriei. Salieri invidiază reuşitele tînărului compozitor.

Într-o bună zi Mozart, însoţit de un viorist bătrîn, amator, care cînta pe stradă fragmente celebre din creaţia sa, vine în vizită la Salieri. Cel din urmă, nemulţumit de neprofesionalismul violonistului îl dă afară. Mozart între timp se aşează la pian şi interpretează noua sa fantezie. Salieri rămîne profund emoţionat de cele auzite. Conştientizînd genialitatea  lui Mozart, Salieri ia decizia să-l înlăture pe tînărul compozitor din calea sa.

Salieri şi Mozart iau masa împreună. Mozart este neliniştit. Gîndurile sale se îndreaptă spre omul îmbrăcat în negru care recent i-a dat comanda de a scrie un requiem. Mozart presimte moartea. Salieri, între timp toarnă otrava în paharul cu vin a lui Mozart. Mozart închină paharul,  bea vinul, iar înainte de a-şi lua rămas bun, expune la pian un fragment din requiem. După plecarea lui Mozart, Salieri mustrat de conştiinţă îşi pune întrebarea: oare într-adevăr să fie  aşa cum a spus Mozart - genialitatea este incompatibilă cu diabolicul!

Calendarul Spectacolelor:
Noutăţi

Informații la numărul de telefon: 022 24 51 04