Lacul Lebedelor

 

Libretul: Vladimir Berghicev şi Vasilie Gheltzer
Coregrafia: Marius Petipa şi Lev Ivanov
Redacţia: Constantin Sergheev Rusia
Scenografia: Veceslav Ocunev
 Costume:  Irina Press Maestru în Artă

DIRIJOR: ALEXEI BAKLAN (Ucraina)

Premiera mondială: 20 februarie 1877, la Teatrul Bolshoy din Moscova.
Premiera la Chişinău: 20 aprilie 1958, la Teatrul Moldovenesc de Stat de Operă şi Balet .
Premiera versiunii curente: 30 mai 1982, la Teatrul Academic de Stat de Operă şi Balet al RSS Moldoveneşti.

 


Roluri și interpreți

12.09.2017

Odetta Odillia - MARIA POLIUDOVA

Prinţul Siegfried - VLADIMIR STATNÎI

Rothbart - TUDOR TUDOSE

Bufonul - EUGENIU TCACI, Om emerit

Regina - SVETLANA IVANENCO

Dascălul - DORIAN CERNOLEV

Pas-de-trois - MARIANA ANGHELINICI, LIUBOV BATÎR, NICOLAI NAZARCHEVICI

Festivalul Internațional de Operă și Balet ”Maria Bieșu”
Ediția a XXII-a, 5-14 septembrie 2014

Lacul lebedelor este un poem în care imaginea şi muzica
se îmbină într-o perfectă armonie, realizînd
idealul exprimării prin dans a simţămintelor umane”.

Daniela Caraman-Fotea


P.Ceaikovski (1840-1893) este un mare compozitor rus, creaţia căruia reprezintă o întreagă epocă în istoria culturii muzicale universale. În lucrările sale Ceaikovski a pictat prin intermediul sunetelor chipuri umane complexe. Realist, cu un fin simţ psihologic, Ceaikovski a realizat cu o forţă emoţională deosebită lumea interioară a contemporanilor săi. Ideea de bază a creaţiei sale constă în protestul faţă de forţele întunecoase ale vieţii, care impun piedici în calea fericirii omului. „Iubesc la nesfîrşit viaţa şi tot la nesfîrşit urăsc moartea” - sunt cuvintele lui Ceaikovski, care pot servi drept epigraf pentru întreaga sa creaţie.

Ideea baletului i-a fost inspirată de o călătorie în Germania cînd Ceaikovski a luat parte la Festivalul de operă al lui Richard Wagner, organizat în orașul bavarez Bayreuth. În Bavaria, compozitorul a vizitat casa Regelui Lebădă, Castelul Neuschwanstein. Ceaikovski a fost impresionat de frumusețea neasemuită a castelului și de o legendă germană despre lebede.

Lacul lebedelor, primul din cele trei balete compuse de Piotr Ceaikovski, este un spectacol care, la început, nu s-a bucurat nici pe departe de aprecierea și succesul de care se bucură astăzi. Presa de specialitate scria că baletul a fost atât de banal și de plictisitor, încât publicul, răbdător până la capăt, nu a părăsit sala doar datorită muzicii frumoase a lui Ceaikovski, pe care au ascultat-o ca pe un concert simfonic.  În Lacul lebedelor, pentru prima dată în istoria baletului, în prim-plan se află un erou. Elementul de noutate absolută în balet l-a reprezentat decizia compozitorului privind eroul – prințul Siegfried. Pentru el, Ceaikovski a scris o partitură muzicală și dramatică vie.  


 

 

ACTUL I

În grădina din fața castelului, s-au adunat invitații Reginei. Tinerii se distrează. Serbarea este animată de glumele şi ghidușiile Bufonului. El începe jocurile sale amuzante, urmează dansurile de grație ale fetelor şi cavalerilor. Apare Regina, care îi amintește fiului său că e timpul să se însoare şi că mâine, la balul majoratului, el trebuie să-şi aleagă mireasa dintre fetele invitate la petrecere. Aceste vorbe însă trec pe lângă urechile prințului. El este hotărât să se căsătorească numai din dragoste, iar până acum, n-a întâlnit nicio fată care i-ar fi pe plac.

Înnoptează. Tinerii pleacă. Discuțiile prietenilor nu-l atrag pe Siegfried. Doar zborul unui stol de lebede îi distrage atenția prințului. Siegfried se îndreaptă în urma lor.

 

ACTUL II

Prinţul s-a pomenit într-o pădure întunecoasă, pe malul unui lac.

La miezul nopții, pe oglinda lacului apar, una câte una, lebedele albe. Siegfried voia să o țintească pe cea mai frumoasă, însă, pe neașteptate, lebăda s-a transformat într-o fată, Odette.

Ea îi destăinuie misterul  ei și al prietenelor sale: un geniu rău, Rothbart, le-a transformat în lebede, și numai în acest loc singuratic, noaptea, ele pot recăpăta chipul omenesc.

Siegfried este hotărât să lupte pentru distrugerea geniului rău, Rothbart, dar Odette îl previne că vraja nu va fi risipită decât de dragostea pură a unui tânăr, care nu a jurat încă niciodată credință și iubire cuiva. Frumusețea lui Odette, tristețea ce-i umple privirile îl cuceresc pe Siegfried. Înflăcărat, el rostește mult așteptatul jurământ.

Odette îi spune că nu va putea apărea printre oameni până când vraja nu se va risipi, căci altfel şi-ar atrage răzbunarea lui Rothbart. Prin viclenie, acesta l-ar face pe Siegfried să-şi calce jurământul, pricinuind moartea lebedelor.

Din umbră, Rothbart a urmărit convorbirea îndrăgostiților.

 

ACTUL III

La castelul Reginei are loc un bal.

În sala de onoare a palatului lui Siegfried îi sunt prezentate mai multe tinere. Cu gândul la Odette, Siegfried le privește cu indiferență.

Se anunță sosirea cavalerului Rothbart, care a venit la bal cu fiica lui, Odilia. Geniul rău îi poruncește să-l cucerească pe Siegfried, determinându-l să-şi încalce jurământul dat.

Într-un mare pas-de-deux, plin de pasiune, Odilia, care semăna perfect cu Odette, îl învăluie în farmecele sale, convingându-l pe prinţ că este frumoasa lebădă de care el este îndrăgostit.

Siegfried este vrăjit de Odilia, fiind sigur că alături de el se află Odette. Siegfried o prezintă pe Odilia mamei sale drept aleasa inimii.

Fără să vrea, el şi-a încălcat jurământul. Cu un râs sarcastic, Rothbart îşi aruncă deghizarea şi pleacă cu Odilia, bucurându-se că acum Odette şi lebedele albe vor muri.

În același moment în depărtare se zărește umbra disperată a lui Odette-lebăda. Cumplit îndurerat, tânărul înțelege că a fost victima unei înșelăciuni. Fără a mai ține seama de nedumerirea celor din jur, aleargă spre lacul lebedelor.

 

ACTUL IV

Fetele-lebede au revenit la marginea lacului, unde îşi plâng soarta, deoarece speranțele lor de eliberare s-au spulberat.

Siegfried vine, recunoscându-și greșeala și implorând iertarea.

În ciuda furtunii declanșate de Rothbart, Odette şi Siegfried rămân împreună. Zadarnice sunt încercările geniului rău împotriva îndrăgostiților. Nimic nu mai poate să-i despartă. În lupta inegală dintre cei doi, Rothbart este învins.

 

 

Calendarul Spectacolelor:
Noutăţi
În perioada 8-17 septembrie 2017, la Teatrul Național de Operă și Balet „Maria Bieșu” se va desfășura unul dintre cele mai prestigioase evenimente culturale ale Republicii Moldova – Festivalul Internațional de Operă şi Balet „Maria Bieşu”, ediția a XXV-a.
Informații la numărul de telefon: 022 24 51 04